Anjung ABUAIMAN

RESEPI BURASAK BUGIS

Posted on: October 16, 2008

Setelah saya paparkan Juadah Raya Bugis Sabah, ada yang bertanya bagaimana mau buat BURASAk. Diperturun kan caranya

Bahan-bahan:
Beras 1kg,
Kelapa 1 biji diparut dan ambil santannya,
garam secukup rasa.

Bahan pembungkus :
Daun pucuk pisang (hijau muda),
Daun pisang (hijau).

Cara-caranya:
Bersihkan beras dengan air yang bersih dan toskan.
Panaskan santan hingga mendidih. Bila mendidih kecilkan api.
Masukkan garam (janganlah banyak, ala kadar saja). Bila santan sudah berubah warna sedikit, padamkan api. Tuang santan panas ke dalam beras sambil gaulkan. Ingat! jangan terlalu banyak. Beras biar lembab sedikit, tapi merata.

Cara membungkus:
Sediakan daun pucuk pisang yang dipotong bentuk segi empat 4. Daun pisang juga dipotong bentuk segi empat. (Petua memastikan daun pisang tahan dan tidak koyak: jemur atau salai daun pisang itu)

Sila ikuti panduan gambar untuk membungkus buras.

Cara mengikat buras:
Susun bungkusan bertiga-tiga atau berempat dengan tali rafiah. Mulakan balutan dari satu hujung ke hujung yang satu lagi pada jarak 1 in, bila sampai ke hujung yang satu teruskan belitan untuk membentuk huruf ‘Z’ di permukaan dan ‘X’ di bahagian tepi. Simpulkan di tempat permulaan. Buatlah sehingga semua beras siap dibungkus. Buras hampir siap.

Memasak buras:
Rebus buras selama 1-3 jam..Lagi sedap kalau 7 jam. (sebaiknya direbus dalam periuk yang besar di kayu api yang marak) Bila dah masak, keluarkan. Biar sejuk dahulu, hidangkan bersama hidangan ayam masak lengkuas (Nasu Likku). Sure brasap punya…

Selamat mencuba.

Sumber : puadede.com

About these ads

34 Responses to "RESEPI BURASAK BUGIS"

wau burasak. magello memang manre ki burasak sibawa manuk nasu likku. engka mupaka burasak en???

burasak ini memang tidak boleh lupa bila hari raya.

Iya di… malundre ladde burasak ee…

Tidak di galakkan berbahasa bugi di sini..kmi yg bukan bangsa bugi nie ngak faham ba..hehehe
Waduh..masak burasak ini senang aja rupanya..tapi ambil masa lama bangat memasaknya..sampai 7 jam..

burasa? mana burasa? mana….?

burasa..waa..sudah lama x makan

salam…
betul tu mawi, nnt kmi nda faham…hehehhee
harap2 dapat makan burasa lg lepas ni…
sedap…

Sedapnya Burasak…rugi sepa2 yang x pernah makan…mari ramai2 kt serbu umah en.nordin ahad nie makan burasak..

mmg sedap..i everytime raya,mmg wat..
i’m part of bugis…
tp bkn i wat r,atok i..
kiterg blik kg,dok rmi2 wat..
nek jenuh n sakit pinggang nk bungkus smpi abis..
huhu..wanna 2 try????

Assalamualaikum.

Sila upload gambar tersebut ke hosting lain dan trackback posting http://puadede.com/v1/resepi-buras-bugis/

Terima kasih.

kalau bukan pada iddi yan puji makanan tradisi yang diwarisi turun temurun siapa lagi…cello..Burasak ni bukan saja sedap dimakan bersama ayam masak lengkuas dipagi raya..kami kalau rasa teringin nak makan kami buat cuma yang payah sikit nak cari daun kat kl ni..bahkan Burasak ni tahan sampai seminggu mengikut tempoh masakan..

tq
aku cari resepinya memamg
magello burasak nya

megello resepinya
degaga resepi yg lain
berkaitang resepi bugiskah
tq

kami panggil ayam lengkuas ayam likku…….
kalau kami beli kereta baru mesti dicerak..
guna darah ayam…….:)

hahahah
iya farah… semua keta baru ni.. mesti d cerak… hehe
macca ka’ bicara ugi.. iga ugi tawau konnyengnge???
sori yee.. sy pantang sikit klu bab bugis.. hehe yeah… i am part of bugis as well.. to bone ka’ iya’… hehe so.. anybody want to become a my fren.. u can… 0198332293 suhaimi.. hehe

assalamualaikung sahabat2 sekeliang….aga kareba suma..siapa yang masih tinggal di tawau…tolong kasi tau….aku mau balik suda….lama suda aku di kl ni…

Assalamualaikum…
Burasak bukan di Sabah ja. Kami di Sarawak pun ada ba Bugis….Burasak kami selalu bekal kalau p sambung belajar. Tahan lama….Saya ni Bugis juga tapi xpas cakap Bugis. Ckit2 ja yg sy tau, tu pun Bugis Enrekan. :-) Tapi, orang Bugis ni kuat berpegang dengan adat…

pada mabicara ugi mannange ki’ na to’ sirunntu ri sul-sel. aja na ta’lupai to’ rioloe’ na mancaji to’ eropah na kak ia’. anggke ka’ ri france

aku orang bugis asli pun tak tau bahasa bugis…teringin nak tau bahasa nenek moyang aku…
mak ayah aku bugis pun tak tau gak…sepatah haram tak tau..

aku nak mak aku masak raya tahun ni…….

huh raya pertama lagi burasak d rumah dah habis,,,,apa tidaknya ramai ni memeber aku datang beraya,,, dorang nak try buras bugis,,,memang sedap dorng bilang,,,, ada satu rombongan juga kuarga pakcik ni dari sipitang bini nya ni kedayan+cina,, ada jua anak2 buahnya Chinese datang bermalam drumaku… haha pagi2 aku bangun tengok dorang bantai tu burasak campur nasu likku,,,, diorang mau tapau balik lagi tuh,,,, aduiiiiinaaa,,,,, terpaksalah kami bikin lagi sebab bnyak lagi tetamu nak datang,,,,hahaha nasib baik tme 2 aku rajin sebab gfren aku mau dt beraya/massiarah

Hehehehe…
Lucu la pulak tgok korng pnya msg rrr..
Sbr jela eaa,lau ugi’ ngan ugi’ jmpa,
smggu pn tk ble hbis crita tauuu..
Sudh trknal ngan kramhan mreka..
rrr,sy ugi’Twau la ni…
Iyya’ tau Rappeng

Wah edek aga gareba.. itu shj yg sy tau..walaupun bugis tp ayah sy pun xtau ckp bugis , bestlah mkn burasak tu time kwn bagi, tp kat jb nie kitaorg mkn ngan asam pedas..

malundre memang burasak eee,,,
mandre sibawa nasu likku

salam ramadhan pada idi ya maneng..

pada hemat saya x salah kalau kita berbahasa bugis utk menunjukkan kita masih lg memelihara adat resam dan juga bahasa asal usul kita..cuma kalau disulam dgn bahasa melayu adalah lebih elok supaya..org x tau bahasa Ugi..boleh..paham.

apa pun burasak dimakan dgn Manu nasu Likku’ memang awesome..teringat masa kecil dulu bgn awal di pagi syawal…nostalgia betul..

aga kareba..
iyak tau ogi wajok…iyak assellengku ki jorok…

huhu mcam sodap jurkk..nak gak rase mam2 burasak 2..manew leh dpat ehh..??????ahmad nezar….

nak belajar bahasa bugis bolihke ?
tolong balas…

mari lah ikut saya balik kg kat pekan tampok,benut,pontian johor. boleh manre burasak sibawa lepak loweh. boleh belajar ckp bugis.

baru saya tahu ramai lagi orang pandai cakap bugis…..boleh tolong ajar

klau ad peco2x peh . . Masau2x . . Ehe

tips nya klu ndak mo masak lama sampai 7 jam, klu masak dgn santan…biar separuh masak..jadinya nanti lembut la klu da sejuk….ok..selamat mencuba…(burasakku jg dalam kenangan)….:P

seronoknya dpt baca smua msg2 ni..da lm x dgr org ckp bugis,tringat plak aq d twu….LoChok2 garek…iyak to ugik bone+pinrang…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

TAKWIM HIJRAH

HARGA EMAS

To get the gold price, please enable Javascript.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: