Anjung ABUAIMAN

JADILAH KULI ALLAH, BUKAN KULI SYAITAN

Posted on: November 8, 2009

Sumber : Institut Pemikiran TGNA (http://ipnaa.blogspot.com/)

tazkirah1

  1. Jangan jadi kuli kecuali menjadi kuli Tuhan. Jangan makan gaji selain makan gaji dengan Tuhan.
  2. Sebagaimana kita, bila makan gaji – dengan orang ke, dengan kerajaan ke, dengan kompeni ke, dengan orang kampung ke – tentulah kita kena buat mengikut apa yang majikan kita hendak walaupun kita sendiri berasa payah, berasa lambat kalau ikut kehendak majikan kita. Tetapi kerana kita makan gaji, kita kena buat serupa dengan tuan kita hendak.
  3. Kita dengan Tuhan kena lagu (macam)  itu juga. Bila Tuhan kata Aku hendak kamu buat lagu ini – payah ke, susah ke, terkepit ke, sakit ke kamu kena buat juga sebab kamu makan gaji dengan Aku.
  4. Kalau kamu tidak hendak makan gaji dengan Tuhan, kamu hendak makan gaji dengan siapa lagi? Sudah pasti kamu makan gaji dengan syaitan. Tidak ada sebab kita hendak makan gaji dengan syaitan kerana syaitan tidak buat kita, syaitan tidak buat bumi tempat kita berpijak, tidak buat langit tempat kita junjung, tidak buat udara untuk kita bernyawa, tidak buat sedikit apapun. Jadi tidak ada sebab kita hendak makan gaji selain dengan Allah taala.
  5. ”Makan gaji dengan manusia dia bayar dengan duit tetapi makan gaji dengan Tuhan dia bayar dengan syurga, bila mati baru boleh terima gaji. Sebab itulah kita bersembahyang, kita berpuasa, kita bersedekah, kita mengajar, kita mengaji walaupun kadang-kadang benda-benda ini dirasakan serabut dan menyusahkan. Mengapa menyusahkan diri dengan sembahyang, padahalnya yang tidak sembahyang ramai yang boleh hidup?
  6. Jawabnya, oleh kerana AKU MAKAN GAJI DENGAN TUHAN, aku kena turut kehendak Tuhan

1 Response to "JADILAH KULI ALLAH, BUKAN KULI SYAITAN"

Salam… Berbicara tentang makan gaji dengan Tuhan, saya terpanggil tuk berkongsi keadaan makan gaji di Kota Metropolitan…. setiap saat org trkejar2,brpusu2 nak naik bas, lrt…sbb makan gaji!!!! takut gaji kene potong sbb lambat…tapi xramai yg trkejar2 ke surau tuk solat walaupun waktu dah nak habis sbb Tuhan bg gaji dan bonus lambat…hari yang kita xtahu bila… Situasi ini merupakan ujian yang sangat berat bagi saya. Hanya kekuatan iman dalam diri dan pertolongan Tuhan sahaja yang dapat membawa kita ke arah mana…. Doakan agar saya dan kekawan yang lain dapat mengharungi dugaan ini dengan tabah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

TAKWIM HIJRAH

HARGA EMAS

To get the gold price, please enable Javascript.

%d bloggers like this: